Att tugga tuggummi...

Jag läser en mycket intressant bok som heter "Kreativitet". Första kapitlet definierar en skillnad mellan aktivitet och handling. Aktivitet är skadligt, helt utan mening och exploderar från något förflutet. Handling är kreativt och spontant. Denna definiering var något helt nytt för mig, men jag är intresserad av att öppna mina tankar för att se detn minimala skillnaden som författaren ser. 

Handling kommer ur ett stilla sinne, medan aktivitet kommer från ett rastlöst våldsamt sinne. Vi slösar bort nittio procent av energin på dumma aktiviteter som exempelvis ätande när vi inte är hungriga. Men vi skulle inte kunna fortsätta att äta på det sättet eftersom vi skulle spricka till slut. Därför har vi hittat på substitut som att röka och tugga tuggummi. Det är falska livsmedel, utan näringsämnen, oerhört våldsamma.

Vi maler med tänderna som våldsamma djur när vi tuggar tuggummi. Och vi är helt omedvetna om vad vi gör.

För mig låter det där sista överdrivet, men ändå har jag inte velat tugga tuggummi sedan jag läste det. Det kan ligga en sanning i det. Och jag fick senast igår veta att jag inte är någon nutidsmänniska. Tydligen lever jag i dåtiden och i framtiden, men saknar förmåga att leva i nuet. Så min plan är nu att släppa alla aktiviteter och koncentrera mig på handling i stället.

Öppna
dagens lucka i julkalendern.


Kommentarer
Postat av: Blondie

Jag älskar att handla =D

2006-12-20 @ 19:37:51
Postat av: Aventurin

...jag vet vem du är, Blondie.

2006-12-21 @ 18:03:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback