Buddhismen

Träffade nyligen människor som inte ville tro att helsvenska människor kan vara buddhister. Han försökte på något sätt fråga ut mig för att kolla om jag kunde tillräckligt. Om jag visste var närmaste tempel låg och så. Trots att jag visste det var han förbryllad. Och hon frågade: "Är du verkligen buddhismen?"

Jag kan vara buddhist utan att ha fötts in i ett buddhistiskt hem. I efterhand kan jag se att jag fick en väldigt buddhistisk uppfostran, men mina föräldrar kallade det inte buddhismen. De var bara ovanligt open-minded, pratade aldrig skit om folk, värnade om svaga i samhället och gjorde sina egna livsregler.

När jag sedan började se mig själv som buddhist frågade jag mamma om hon också var det. Hon kunde varken säga ja eller nej, men hon ville inte bli utan sin roll i himlen. Hon har nämligen bestämt sig för att sy vingar till änglar när hon kommer dit. Jag tror att hon kan sy de där vingarna även om hon inte skulle komma till den kristna himlen, men det är bara upp till henne att bestämma vart hon vill.

"En lärare kan inte ge dig sanningen. Sanningen finns redan inom dig. Du behöver bara förhålla dig öppen - till kropp, sinne och hjärta - så att hans eller hennes lära kan nå ner till dina egna frön av förståelse och upplysning. Låt bara orden komma in i dig, så gör jorden och fröna resten." (Buddha)

Kommentarer
Postat av: Daniel

Jag är helsvensk och helbuddhist. Så visst finns vi :) Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback