Köks-autism

Det har uppdagats för mig att jag är en köksautist. När det gäller matlagning så beter jag mig precis som den autistiske savanten Raymond som spelas av Dustin Hoffman i filmen Rain Man eller som verklighetens Kim Peek, verklighetens Rain Man.

Savant-fenomenet är ovanligt och innebär att savanten har extraordinära förmågor inom ett ganska snävt område samtidigt som personen ofta är mycket hjälplös inom de flesta, som vi skulle kalla det, ”normala” områden. Kim Peeks minne är enormt. Han kan redogöra för 7 600 böcker, han kan de flesta städer på jorden, vilken veckodag ett speciellt datum har. Trots detta kan han inte knyta sina egna skor.

När jag befinner sig i köket förångas tevatten så att grytan får brännskador, bröd bränns i brödrosten så att brandvarnaren går igång. Kanelbullar blir stenhårda och pyttesmå. Köttbullar och hamburgare blir svarta och oätliga, och vi ska inte ens tala om pannkakor. Det blir bara pannkaka av alltihop. Men i ugnen gräddas de smaskigaste sockerdrömmarna. Och ingen förstår hur jag bär mig åt, eftersom de inte klarar av att baka drömmar. Tyvärr blir det mardrömmar för de flesta. Så jag accepterar det faktum att jag är en köksautist med savantegenskaper.
 
Och precis som Rain Man har min savant-förmåga lett till humor. Jag har skapat en ny sån där ramsa som är skitsvår att uttala rätt. (Som sex laxar i en laxask)
Prova säga detta fort flera gånger: "Brorsan bränner bröd i brödrosten i brådskan".


Kommentarer
Postat av: Anonym

:)

2006-07-31 @ 18:12:55
Postat av: MR:G

Befinner sig. Du menar väl mig?

2006-08-06 @ 21:28:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback