Sommarpojken Harry

Under tre år jobbade jag i ett kristet hus som sommarpojken Harry. Varje gång vi skulle ha besök plockade jag blommor i diket, och sedan sjöng vi Han har öppnat pärleporten. Jag hällde upp kaffe från vänster sida. Om jag nu minns rätt. 

En gång kokade jag tomatsoppa och kom plötsligt på att jag ville ha ägg i den. Tyvärr var det inte alls en lyckad idé. Så fort jag knäckt ägget och det nådde den heta soppan så stelnade det som ett kokt ägg och sjönk till botten. Med en slev fiskade jag upp ägget och slängde det. Jag hade tänkt gå i graven med det här, men nu är det avslöjat.

Ibland fick jag hålla i kvällsbönen och då kopplade jag på min kristna röst. Den är något lenare och gladare än min vanliga röst.

En gång skulle vi hissa flaggstången, men det var jättesvårt. Vår ledare Mickis blev arg på oss och sa att det var flaggan som skulle hissas, inte stången.

På gräsmattan låg vi och pressade i solen, och jag minns att Mickis rygg fick mig att associera till en häst. Den var musklig och brun. Mickis spelade gitarr, men ville varken sjunga eller skratta. Han gillade mer att vi andra sjöng och skrattade, och så fick vi synkronisera klockorna efter hans.

Det hände att vi fick åka in till stan med vår minibuss. Då hade vi våra kristna tröjor på oss, sålde biblar och kors och fick köpa hamburgare på grillen. Kusse var för snäll för att klaga när han fick ketchup och senap på sin hamburgare fast han beställt dressing. Jag tror att jag hjälpte honom att äta upp den, och när jag tänker efter var det nog Giss som egentligen hade beställt den där ketchup-senap-burgaren, men hon ville inte säga det till Kusse. Var väl rädd att han skulle bli arg.

När vi hade bibelstudier ville jag bara sova, det var tur att en del av killarna var snygga så man hade nåt att titta på. Och så skrev vi brev till varandra i anteckningsblocken. På den tiden kunde man inte skicka några SMS.

Jag höll ett skrikit föredrag på göteborska om hur farligt det var med knarkpiller. På kvällarna knackade vi god natt till varandra. Så där busigt kunde det vara om somrarna, som sommarpojken Harry.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback