WoW-sekten

WoW-sekten

Min kära syster ringde till mig igår. Hon hade tänkt spela, men efter 6 månaders spelande varje kväll var det plötsligt inte lika roligt längre. Och jag som precis startat en hjälporganisation för WoW-avhoppare, hehe.

Hur är det att inte få delta i festligheter som tv-kvällar, parmiddagar, grillaftnar och andra fester tillsammans med vänner? Vi fick kontakt med en ung kille som vet vad det innebär att uppleva detta. Vi kan kalla honom Humbert. Han kan inte ge oss några exakta siffror, men är tvärsäker på att det finns många som är med i WoW bara för att deras kompisar eller familjen är med. År 2006 började ett tvivel att växa inom Humbert. Det ledde slutligen fram till avhoppet i juni. Anledningen var att hans samvete sade honom något annat.

"Det som jag främst har emot WoW är deras inhumana syn på uteslutna", berättar Humbert. "Att man dessutom är beredd att offra sitt liv p.g.a. Talents är för mig väldigt märkligt. Hur kan saker och egenskaper vara heligare än livet?"

Han berättar att några hoppar av därför att de moraliska kraven är för höga eller att de inte klarar det höga tempot. De kanske fortfarande tror att det är den enda sanningen och därför slipper de inte ifrån sin rädsla. 

"Gå och knacka dörr var väldigt pinsamt i de områden där det bodde kompisar", säger han. "WoW:arnas dörrknackartaktik är att först börja prata om saker som inte direkt har med spelet att göra för att fånga intresset."

Idag säger sig Humbert ha svårt för att spela något överhuvudtaget. Under ett parti 'Fia med knuff' känner han obehagskänslor, och blir tvungen att avbryta trots att han leder med 3 mot 2 pjäser.Han kan nämna en hel del positiva saker om WoW:are trots allt rörelsen raserat i hans liv:

"De är fina människor, oftast ärliga och de brinner för det de tror på. Det är därför de knackar dörr. För att de älskar sina medmänniskor och vill rädda dem till spelandet. En annan fördel med WoW är att du aldrig behöver starta om, eller något liknande, när du dör. Du blir en Spirit och måste åka till den plats där du dog. Sen återuppstår du."

(OBS! Humbert heter i själva verket något helt annat.)  

Det är helt vanliga människor som hamnar i WoW-sekten. Att provspela är ett tecken på en intelligent och naturlig nyfikenhet på livet. Det börjar med ett oskyldigt spel, vanligtvis lånar du ett 10-dagars prova-på-gratis-spel av en kompis. På kort tid blir du socialt, känslomässigt och ekonomiskt beroende av sekten. I några fall tillämpas även datateknik som kan leda till upplevelser liknande dem som droger kan ge. Därför kan det bli lika svårt att lämna sekten som att sluta med droger. Därefter blir du psykologiskt manipulerad till en hängivenhet som får dig att göra saker du aldrig kunnat drömma om att göra. Dessutom kommer du att påstå att du gör detta frivilligt, samtidigt som du förnekar att du är med i en "sekt". Om du blir en duktig spelare, lägger gruppen ned mycket arbete på att göra det svårt att hoppa av.

 

En defintiton av en sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

  1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. ”För dig som ännu inte spelat WoW, provspela gratis i 10 dagar!!  Finns i lager nu, köp nu. Månadskostnad tillkommer efter den första månaden.”
  2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. ”Blizzards jakt på spelare som inte följer reglerna pågår konternuerligt.”
  3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. ”Vid level 60 hittade jag ett trevligt litet guild.”  ”Alla Rouges måste rusta sina skill inför patch 1.12, nu är det deras tur att få sina talents uppdaterade.”
  4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ”Njae, det går nog inte, jag tänkte spela ikväll.”
  5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, d.v.s. alla troende är ett prästerskap. ”Även du har chansen att bli en hjälte och bekämpa ondskan som växer fram. Ditt val av Ras och Klass kommer att styra hur och var du kommer att spela”
  6. Sekten är etisk och asketisk, d.v.s. man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. ”I maj månad så stängde Blizzard över 30'000 konton för spelare som inte följt reglerna. Över 30 Miljoner Guld försvann ur spelets ekonomi, sett över alla servrar.”
  7. Slutligen är sekten totalitär, d.v.s. kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv. ”Som jag sa, det går verkligen inte, för jag vill spela ikväll.”

(OBS! Dagens blogg är skriven med stor ironi och en översvallande kärlek till min WoW-syster och alla hennes WoW-vänner i världen)


Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Ja, vad ska jag säga...?? Det verkar som att du har gjort en grundlig utredning på detta område, och för det är jag imponerad. WoW-communityn är så väl genomtänkt att de till och med lätt kan hålla kvar sådana som jag (som faktiskt har börjat tappa den första förtjusningen), för när du har spelat upp din karaktär till level 54, (och således alltså bara har 6 levlar kvar till toppnivån då du har chans att samla på dig de absolut bästa kläderna och vapnen för att lätt utplåna motståndarsidans spelare) och börjar tappar sugen eftersom målet snart är nått, då finns den geniala möjligheten att skapa en ny, fräsh, oprövad karaktär och börja om från början, på level 1. Du kan faktiskt skapa så många karaktärer du vill, både allians och horde. Möjligheterna är alltså oändliga. 2 olika sidor med 4 olika raser vardera, med cirka 6 olika klasser. När karaktären väl är skapad så väntar nästa moment, att specialisera sina talents, och att dessutom välja yrken. Så det GÅR inte att hoppa av, för så snart du har ledsnat så börjar du om, och börjar om, och börjar om...
Så, kram på dig, nu ska jag spela lite WoW

2006-07-12 @ 19:38:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback