Midsommar

Vi samlades idag och gjorde en midsommarstång till Frej och Freja, för att hoppas på god skörd. Under året kommer vi att så genom att läsa, utvecklas, möta människor och göra gott. Sedan kommer vi förhoppningsvis att få god skörd. Kvinnorna klädde majstången och flickorna prydde den med blommor. Var och en tillverkade varsin blomkrans som vi trädde över stångens tvärarmar. I år blev det ett udda antal kransar så den äldsta fick hänga sin krans i mitten. Kransarna symboliserar gemenskapen, inte bara mellan oss som var med och firade idag, utan med alla som vi känner. 

Tor blev som vanligt vred under vår måltid. "Alltid denna Frej", dundrade han. Det åskade och jag bestämde mig för att inte glömma honom under året. Vi hann precis äta så började det regna. 

Efter regnet spelade vi kubb och det var tyvärr alltid det andra laget som vann, vilken lagsammansättning det än var. Jag brukar vara duktig på kubb, men det visade sig att vi hade en åttaårig kubb-mästarinna i familjen. Förvånande, tyckte jag. 

"Min egen Johnny Depp" hade bett flickorna plocka 14 olika sorters blommor till stången, vilket de också fick ihop till. Jag måste fråga honom sedan varför han valde just den siffran. På kvällen var vi 14 midsommarfirare på vår lilla gård.
 

Kommentarer
Postat av: Denice

HAHAHAHAHAHA XD OMG ! Jag som trodde det var 14 blommor för att jag är 14 :/ nu blev jag ledsen i ögat.. (LOL)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback