Marthas lista - del 1

Marthas lista del 1

Martha Stewart är hela USA:s egen husmor. Hon har bland annat presenterat en lista på 30 saker som alla bör kunna eller behärska i någon form. Så jag känner ett stort tvång att kolla ifall jag är en genuin medborgare som kan det jag borde kunna.

1. Skapa ett säkerhetskit hemma
Födelsebevis, aktivt kol, bandage, plasthandskar, fickkniv m.m. Man bör även packa en så kallad "go bag" som man kan direkt ta med sig i händelse av en evakuering. (Jag ger mig själv godkänt, eftersom det finns plåster, bandage och illamåendetabletter. Dessutom vet jag vilka få utvalda grejer jag ska ta med om huset börjar brinna. 1 poäng)

2. Knyta slips (Yay, jag kan! 2 poäng)

3. Att göra i ordning en salladstallrik Det handlar om balans och proportion. Fyra delar sallad av ett par olika slag till en del dressing. När det gäller dressingen tar du tre delar olja till en del vinäger för bästa resultat. (Godkänt får jag iaf, inte ute efter VG heller. 3 poäng)

4. Mixa en Margarita Använd bara den bästa tequilan och en riktig citruspress för att få ur allt den goda limejuicen. (Hm, jag blir ändå bara föööör full och odräglig om jag dricker tequila. Håller mig till cider.)

5. Måla ett rum Att måla effektivt och noga så att det ser riktigt bra ut är inte så lätt. (Jaa, det är kul att måla. Jag gillar pensel bättre än roller. 4 poäng)

6. Fixa tvätten Läs instruktionerna på tvättlappen i plagget, testa om tyget färgar av sig, sortera ordentligt efter bland annat färg, förbehandla fläckar, häll i tvättmedel enligt anvisningarna, ladda maskinen jämnt och luftigt, ställ in tiden. (Blabla, blabla... om plaggen inte är nyköpta är det väl bara att trycka in dem i maskinen, hallå färger? hallå, antar att jag blir utan poäng)

7. Att packa en diskmaskin.
Silver och rostfritt stål ska inte stå tillsammans, placera små tallrikar vid stora, placera grytor, skålar och annat hårt smutsat på den nedre hyllan där maskinen tar lite bättre. Exempel på saker du inte ska köra i maskin: knivar, träsaker, kinesiskt porslin och kristall. (Jajaja, lugna... godkänt iaf. 5 poäng)

8. Göra köttfärssås (6 poäng och öppen för kritik...)

9. Öppna en flaska champagne
Kyl flaskan i kylskåpet i tre timmar. Sedan tar du ett stadigt tag gärna med en handduk om korken och vrider flaskan samtidigt som du håller fast korken. Normalt tar det sex varv innan korken puffar loss. (Tog bara 5 varv, hehe. Drack champagne i Champagne, vilket borde langa in points. 7 poäng)

10. Äta hummer Bland annat behöver du en nötknäppare för att vinna kampen mot de köttfyllda klorna. (Never in my lifetime)

Hittills alltså 7/10 poäng. 
forts. följer...     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback