Marthas lista - del 2

Marthas lista - del 2


Detta har hänt: Aventurin har hittills skramlat ihop 7/10 poäng. Det verkar som att Marthas krav inte är sååå himla svåra att uppfylla när det kommer till kritan.

11. Att göra Chocolate Chip Cookies. (borde jag väl klara, jag bakar t.ex. goda drömmar, bondkakor och diverse andra kakor, men eftersom jag aldrig provat just detta så kan jag inte få poäng)

12. Göra ett blomsterarrangemang.
Fixa till blommor på ett fint sätt är en konst. (8 poäng) 

13. Ta en bra bild. Det första du ska göra är att bli intim med kameran, lär dig den. En förlåtande kamera som gör det lätt att använda är en digitalkamera. Sedan kan du börja experimentera med fotofinesser som exempelvis bildens disposition. (Jo, men det klarar jag, vilket inte behöver betyda att alla bilder blir bra, va? 9 poäng) 

14. Ta bort fläckar från kläder.
Agera fort, oavsett vad det är du ska göra, men en del fläckar går helt enkelt inte att ta bort. (Maaaamma, kan du hjälpa mig med en sak?)

15. Att skära upp en kalkon. Det är en konstform att arrangera och skära upp den färdiga steken. (Hahaha, nja, det var supersvårt)

16. Att göra en ugnsstekt kalkon.
Välj hellre en lite för stor än en liten och du får goda rester till dagen efter dessutom. (Är en torr kalkon godkänd? Nehe, hm)

17. Stryka en skjorta.
En del strykfanatiker stryker till och med sina underkläder. Många har inte någon lust att styra en tung glödhet järnbit runt knappar och slag men det är ändå något man bör behärska. (Här kan man rådfråga Richard om man vill lära sig hur man stryker t-shirts, hehe, eller så kan man lära honom att inte skrynkla in kläderna i garderoben på ett pojkigt sätt, för då skulle han slippa stryka så himla mkt juh. Och även om just jag inte är flitig så ger kunskaperna mig points. 10 poäng)

18. Göra en bordsdekoration.
Man bör till exempel kunna göra en dekorerad fruktskål som man förgyller i fransk slottsstil. (Hur många fler än Martha Stewart dekorerar fruktskålar i fransk slottsstil?) 

19. Brygga en kopp te.
Framför allt ska du naturligtvis använda teblad och inte tepåsar. Börja där. (11 poäng. Och så passar jag på att nämna att jordgubbsbrygder och svartvinbärsbrygder inte räknas. "Låt te vara te")

20. Göra en grillad ostmacka (toast).
Grilla eller kör i toastmaskin en ciabatta med ementhalerost, tunna skivor tomat, salt och peppar och några basilikablad är råvarorna du behöver till en god grillad ostmacka. (Lätt. 12 poäng)

Då ska vi se. 12/20 poäng för Aventurin.
forts. följer... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback