Marthas lista - del 3

Marthas lista - del 3

Detta har hänt: Überduktiga Martha har gjort en lista över de 30 saker som man bara måste kunna. Hittills har Aventurin glatt sig åt sina 12 av 20 poäng. Här följer då de sista punkterna, och så får vi snart slutresultatet.

21. Bädda sängen Vi spenderar ungefär en tredjedel av vår tid av livet i sängen. Tänk så enkelt det kan vara med lyx, rena lakan och fint bäddat i en skön säng. (Om detta handlar om att lägga på ett så kallat överkast så dritter jag i poängen)

22. Duka Ett väl uppdukat bord är som en manual som är lätt för den invigde att följa. Gaffel till vänster och kniv till höger är grunden som du kan bygga vidare på, en tumregel är att äta rätterna med besticken utifrån och in. (Inte lika bortkommen som Julia Roberts i Pretty Woman. 13 poäng) 

23. Att göra Fattiga Riddare
(14 poäng)

24. Den perfekta omeletten Den perfekta maten, även om det kan vara nervöst eftersom omeletten lätt blir bränd, ramlar sönder eller kladdar. (Syrran har lärt mig lite knep, använd hellre smör än olja, t.ex. 15 poäng)

25. Koka ris, utan att det kladdar eller bränner fast
Nyckeln till risig framgång ligger i att dra ner värmen efter att du kokat upp vattnet med riset i. (Jag har till och med haft riskokarskola med Richard, så jag borde väl kunna langa in points. 16 poäng)

26. Baka en chokladkaka Skiva upp kakan framför gästerna för att göra chokladshowen perfekt. (Jag räknar väl kladdkaka? Eller jag kan baka andra chokladkakor också. 17 poäng)

27. Att göra en BLT BLT är en amerikansk klassiker. En rejäl macka med bacon, lettuce (sallad) och tomat. Gärna med lite hemgjord majonnäs, som är busenkelt att göra själv. Man kan också variera sig och göra en BBT med basilika istället för sallad. (Gillar icke bacon. Blä!)

28. Att packa en resväska
Skor i botten, jeansen ovanpå skorna följt av underkläder och strumpor. Därefter packar du tröjorna i påsar och sist skjortor och byxor, givetvis i speciella klädpåsar du kan få från kemtvätten. (Neju, är det inte bara att trycka ner allt dagen innan man reser?)

29. Att göra pannkakor
Servera gärna till frukost, med lite skön lönnsirap till. (Skönt värre, ja!)

30. Att göra en crudité Det vill säga en tallrik med primörer som kan arrangeras lite trevligt. Exempelvis sparris, morötter, zucchini, olika gröna bönor, brysselkål eller någon annan favoritgrönsak. Blanchera de grönsaker som behöver det och servera en god röra till. (Nog kan jag väl arrangera lite trevliga primörer, hah. Eller, jag vet inte. Hur då?) 

Aventurin får nöja sig med 17/30. Kanske är det icke så bäst, men iaf liiite mer poäng än hälften.

Hur klarar du dig?

Kommentarer
Postat av: MR:G

Slog dig med minst 1p kanske 2p
Var inte lessen du är inte sämre för det!!

2006-09-12 @ 22:20:55
Postat av: tdog

Jag fick samma resultat som du :-D

2006-09-13 @ 06:35:49
Postat av: Din Braiga Dotter, hehe

Jag fick minsann 19 poäng, smaka på den du;).
Jag är en liten Martha Stweart i lyxförpackning. Mohahahaha, världen, känn dig erövrad!

2006-09-22 @ 22:13:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback