Grattis jorden!

Hur förklarar man för barn vad nyårsafton är? Kanske man kan säga att jorden har födesledag. Grattis jorden, nu är du 2007 år.

Men det stämmer inte alls. Tideräkningen är ett mänskligt påfund, och som syrran sa: "Det är nåt lurt med den där kristendomen. Om de nu hävdar att allt började med Jesu födelse den 25 december år 0, varför är inte nyårsafton på juldagen då?"

Och jag kan inte påstå ens för barnen att jorden fyller 2007 år, när den i själva verket är 4,6 miljarder år gammal.

Men allt beror på när man börjar tideräkningen och hur långt man bestämmer att varje år är. Kineserna har en helt annan tideräkning än vi har.

Så nu kan jag bestämma att jag är 17 år. För min tideräkning började för 17 år sedan.

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Intressant inlägg. Ja, hur ska man förklara?!
Gott nytt år önskar jag dig i vilket fall som hlst!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback