har börjat plugga

Igår startade fantasy-kursen. Det var riktigt skojigt att det fanns några som såg så typiska ut, precis som jag hade förväntat mig. Killar med långt hår som kunde typ alla fantasyböcker utantill och var inbitna rollspelare.

Ett gäng bibliotekarier var också där.

Och så en smått jobbig tjej som sökte varje ögonblick att överbevisa läraren.
"Men, det stämmer ju inte, för jag vet en bok där det faktiskt finns saker i den primära världen som inte finns i den sekundära..." och dessutom kläckte hon ur sig kvällens pinsammaste kommentar till läraren:
"Kan inte du läsa facklitteraturen och återge den, så kan vi ägna oss åt att läsa skönlitterära böcker och se film"
Läraren svarade snällt att det tyvärr inte gick. Att det finns vissa bestämmelser på universitetsstudier, att man måste läsa cirka 1000 sidor facklitteratur och cirka 2000 sidor skönlitteratur, att vi skulle vara tvungna att träffas varje dag om han skulle hinna återge allt...

Första träffen var givande. Vi delades in i grupper och fick göra en fabel, dvs ett kort sammandrag av en typisk fantasyroman. Och sedan diskuterade vi det och läraren gick igenom fler typiska drag och ingredienser.

Jag har en skada. Lärde mig allas namn. Syrran var helt förvånad.
"Men han då som satt snett mittemot oss?"
"Markus, och bredvid honom Mikael"
"Och den där lilla tysta?"
"Ja, du menar Lisa"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback