stragiärt

Frågade Fjäril hur nyårsafton varit för henne.
"Ja, du, det var stragiärt"
"Stragiärt?"
frågade jag. "Vad är det?"
"Jamen, STRAGIÄRT, det är ju du som har kommit på det ordet."
"Jaså?"

"Ja, en gång frågade jag dig nånting och du svarade att det var stragiärt."
"Men vad betyder det då?"
undrade jag och mindes inte att jag nånsin hört detta märkliga ord.
"Jag vet inte", svarade Fjäril, "men jag skrev upp det när du sa det, så jag skulle kunna vända det mot dig en dag."
"Hur var din nyårs då?"

"Jag var på en fest, som var mycket stragiär. En lång rödhårig kvinna som var 49 år var helt vild och dansade hela tiden. En 50-årig norsk bög som ägde ett eget sminkmärke tafsade på alla tjejer. Ett gäng östermalmsbrudar, en dvärg, ett brännskadeoffer..."
"Jaha"
,
svarade jag efter min aha-upplevelse. "Nu vet jag ju exakt vad stragiärt är." 
Och så började vi definiera det märkligaste ord världen skådat.

Om du går på en fest och där finns en gammal kvinna som känner sig väldigt ung, en norsk bög som kladdar på tjejer, en dvärg, en långhårig lockig avdankad trummis som sitter i ett hörn och vägrar prata, en snubbe som stänger in någon i ett rum och bestämmer att de två ska bli vänner för livet samt en supersnyggos Amy Winehouse-kopia, (eller ska vi säga Amy Vinhus, eller varför inte Aaamy Systembolag som hon skulle ha hetat om hon var svensk) då befinner du dig på en stragiär fest. 

Man kan också förklara det så här: En vanlig affär som H&M eller Ica Maxi är ostragiära affärer. Där är allt placerat i perfekt ordning, sorterat efter färg och storlek. Om du vill ha ett vinrött vinglas i minsta storleken så står 40 exakt likadana vinröda små vinglas bredvid varandra och strax intill finns 40 exakt likadana vinröda vinglas i större modell. Men om du går på en loppis så är varorna stragiärt utplacerade och du blir aningen yrslig av att försöka hitta ditt vinröda vinglas. Till sist hittar du det mellan en jävligt dålig bok av Henning Mankell och en ruskigt snygg kopia av Ikeas vita stora lykta, som jag inte minns namnet på, men den kan ha hetat Jörgen.

En loppis är verkligen ett stragiärt möte. En nyårsfest med Fjäril också. 

Och nu är det upp till dig att gå ut i världen och upptäcka nya stragiära verkligheter.  

Kommentarer
Postat av: tdwarf

Jag tror det politiskt korrekta termen är "kortväxt person", inte dvärg.. Fråga mig som tydligen är det enligt vissa!!!

2008-01-05 @ 15:18:11
Postat av: Anonym

den*

2008-01-05 @ 15:18:44
Postat av: Aventurin

Nej! Jag är kortare än du, och jag är ingen dvärg, så jag hävdar bestämt att det faktiskt existerar äkta dvärgar på stragiära fester.

2008-01-08 @ 08:46:03
Postat av: Anonym

gahh! dom är "kortväxta personer" yesh
Vi är bara inte så långa du och jag :-p

2008-01-08 @ 21:53:27
Postat av: Anonym

Alla under 188 cm är kortväxta personer.

2008-01-09 @ 21:34:18
Postat av: Aventurin

Eller hur? I så fall var du en av jättarna på den stragiära festen, eftersom du absolut inte kan klassas som varken kortväxt eller normalväxt.

2008-01-10 @ 08:14:50
Postat av: Anonym

Av allt kontigt som stod i detta inlägg, reagerad folk på ordvalet "dvärg" ??????????? HAHA

2008-02-29 @ 09:51:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback